فرودگاه های بین المللی دارای استانداردهای خاص درزمینه های گوناگون می باشند .که ازجمله این استانداردها استفاده ازJetway برای بارگیری و تخلیه هواپیما از مسافر می باشد. Jet way یک پل متحرک رابط بین سالن انتظ ار فرودگاه و هواپیما می باشدبه این معنا که یک طرف آن در مقابل خروجی سالن انتظار ثابت می شود، انتهای دیگر دستگاه با توجه به توانایی های حرکتی که مجموعه دارد خود را با در هواپیما هماهنگ می کند این دستگاه با استفاده از تجربه بدست آمده در نمونه اولیه تغییرات زیادی پیدا کرد.عمده این تغییرات در مورد سیستم کنترل و برق دستگاه بود .این دستگاه شامل سه تونل است که به صورت تلسکوپی می توانند طول خود را تنظیم کند . این دستگاه طوری طراحی شده است که دارای 7 درجه آزادی می باش د . قسمت اصلی بخش کنترل از یک PLC و یک HMI تشکی لشده است که کل حرکات و مونیتورینگ سیستم را تحت نظارت و اجرا دارند
اخیرا درکشور ما نیز فعالیت هایی درزمینه استفاده ازاین دستگاه صورت گرفته است.ازجمله آن بازسازیس وراه اندازی دودستگاهJetway درشرکت پردیس یزد میباشد.اولین نمونه بازسازی شده جهت فرودگاه کرمان آماده شد.این پروژه باصرف حدود شش هزار ساعت کار مهندسی وبیست هزار ساعت کار اجرایی درمدت یک سال به اتمام رسید ودرهفته دولت باحضو رئیس سازمان هواپیمایی کشور وهمچنین چندی ازمسئولین استان کرمان درفرودگاه این شهر افتتاح گردید.
دربازسازی این دستگاه،بخش مکانیکی باانجام تغییرات جزئی مکانیزمی به وصرت کامل تعمیر و بازسازی شده است.سیستم کنترل وبرق این دستگاه به علت قدیمی بودن سیستم اولیه کاملا تغییر یافته ومجددا طراحی اجرا شده است.به علت استفاده ازسیستم های جدید وامروزی کارایی دستگاه نسبت به نمونه اولیه افزایش چشمگیری پیدا کرده است وضرب اطمینان بسیار بالایی راتامین میکند.
نمونه دوم برای فرودگاه اردبیل آماده شد.این دستگاه بااستفاده از تجربه بدست آمده درنمونه اولیه تغییرات زیادی پیدا کرد.عمده این تغییرات درمورد سیستم کنترل وبرق دستگاه بود.باتوجه به اینکه دستگاه کرمان نمونه اولیه طراحی شده بود،پس ازنصب کمبودهایی درآن دیده شد که هرچند دستگاه عملیات مورد نظر راانجام میداد اما به وجود آوردن تغییراتی،ضروری به نظر میرسید.ازاین روسیستم کنترل وبرق آن مورد بررسی قرارگرفت ومجددا طراحی شد.
نتیجه گیری 175
پیشنهادات 176
فهرست منابع فارسی 177
فهرست منابع لاتین 178
سایت های اطلاع رسانی 178
چکیده انگلیسی 179
فهرست جداول
1-1-مشخصات فنی پل تلسکوپی 24
1-4-تاثیر قسمت های مختلف برحرکت کابین 79
2-4-پارامترهای طراح 80
3-4-پارامترهای طراحی 81
4-4-مقایسه روشهای کنترلی 84
5-4-پارامترهای PLCا 95
6-4-مشخصات موتورهای سیستم 126
فهرست شکلها
1-1-نمایی از پل تلسکوپی 5
2-1-نمایی ازپل تلسکوپی واجزای آن 6
1-2-نمایی از برجک 11
2-2-مکانیزم ونمای کرکره دردو وضعیت 11
3-2-نمای تونل ها درحالت های حداقل وحداکثر 12
4-2-نمایی ازتونل های تلسکوپی 13
5-2-نمای داخلی تونل ها وتزئینات داخلی آنها 14
6-2-نمای نبشی تونل شماره1
7-2-نمای ورق بکاررفته درجدار تونل ها 15
8-2-نمایی از یاتاقان ها 15
9-2-نمایی جانبی وبالای تونل اول 16
10-2-نمای مقطع تونل2 17
11-2-نمای بالای تونل2 17
12-2-نمای مقطع تونل 19
13-2-مکانیزم حرکت تونل3 20
14-2-موتور تونل 3 20
15-2-نمای تونل3 21
16-2-قابلیت حرکتی تونل های تلسکوپی 22
17-2-نمایی از یاتاقان ها 22
18-2-نمای یاتاقان های اصلی حرکتی وچگونگی نصب آنها 23
19-2-نمای کابین 23
20-2-مکانیزم حرکتی کرکره دردو وضعیت مختلف 24
21-2-نمای پانل کنترل واقع درکابین 25
22-2-مکانیزم چرخش کابین 25
23-2-نمایی از چادر ایربریج 26
24-2-نمایی از پادری درحالت باز 27
25-2-مکانیزم حرکت چرخ ها 28
26-2-وضعیت چرخ ها درحالت صفر و 90درجه 28
27-2-نمایی از محور چرخ ها 29
28-2-نمایی از گیربکس خورشیدی 30
29-2-نمایی از مجموعه چرخ ها 30
30-2-نمای جک ها 31
31-2-نمایی ازBallscrewا 31
32-2-نمای قطعات جانبیBallscrewا 32
33-2-نمایی ازطرز کرار بلبرینگSelf Aligningا 32
34-2-مکانیزم حرکتی وشکل حقیقی جک ها 33
35-2-نمایی ازحالت جمع شده جک ها 33
36-2-نمایی از پلکان خدمات 35
فصل سوم
1-3-نمایی از دیاگرام کنترل 37
2-3-مثالی از کاربرد کنترلی سنسورها 39
3-3-نحوه عملکرد سنسورالقایی 40
4-3-ناحیه کاری سنسورالقایی 40
5-3-نحوه نزدیک شدن جسم به سنسور 41
6-3-سنسور آلتراسونیک 42
7-3-Roller Leverا 43
8-3-Adjustable Roller Leverا 43
9-3-نمایی از اجزای سنسور نمایشی 45
10-3-نمایی از سنسور نمایشی زاویه برجک 47
11-3-نمایی از سنسور برجک 48
12-3-سنسور حفاظتی محدود کننده دوران 49
13-3-سنسورنمایشی-کنترلی طول تونل دوم 50
14-3-سنسور نمایشی-کنترلی طول تونل سوم 51
15-3-سنسور کنترلی-منطقی تونل دوم وسوم 52
16-3-سنسور اندازه گیری ارتفاع جک 53
17-3-سنسور کنترلی-حفاظتی جک 54
18-3-سنسور نمایش زاویه برجک 55
19-3-وضعیت سنسور زاویه برجک 56
20-3-نحوه کدینگ سنسور زاویه برجک 56
21-3-نمایی از سنسور نمایش زاویه چرخ ها 57
22-3-سنسور حدی زاویه چرخش چرخ ها 57
23-3-آرایش سنسورهای مجموعه چرخ ها 58
24-3-نمای سنسور نمایش زاویه چرخ ها 58
25-3-نمای سنسور کنترلی-منطقی چرخش کابین 60
26-3-نمایی ازسنسور مافوق صوت 61
27-3-سنسور پروکسی 61
28-3-سنسورAuto Levelا 62
29-3-نمای چهار بادامک داخل سنسورAuto Levelا 63
30-3-سنسورهای پادری 64
31-3-سنسور دود 64
32-3-نمای زاویه برجک 65
33-3-سنسور نمایش برجک ایربریج کرمان 66
34-3-آرایش کدهای اندازه گیری طول تونل 67
35-3-نحوه آرایش سنسوراندازه گیری طول تونل 67
36-3-نمای سنسور نمایش طول تونل 68
37-3-سنسور نمایشی-کنترلی تونل دوم ایربریج کرمان 69
38-3-سنسور کنترلی-منطقی چرخش چرخ های ایربریج کرمان 70
39-3-نحوه سنسورهای سپر 71
فصل چهارم
1-4-نمایی ازدرجه آزادی سیستم 74
2-4-نمایی ازحرکت چرخ ها 75
3-4-حرکت چرخ ها در زاویه صفر 75
4-4-حرکت چرخ ها درزاویه90درجه 75
5-4-حرکت چرخها در زاویه ا 76
6-4-تاثیر چرخش چرخ ها برسیستم 76
7-4-تاثیرحرکت جک برسپر 77
8-4-مختصات استوانه ای 78
9-4-نمای کلی دستگاه 78
10-4-موتورهای دستگاه 79
11-4-پارامترهای دستگاه 80
12-4-مکانیزم کنترلی جک ها 86
13-4-حرکت چرخشی دستگاه 86
14-4-مکانیزم کنترلی چرخ ها 87
15-4-مدار کنترلی تونل سوم 88
16-4-مدار کنترلی کابین 89
17-4-مدار کنترلی چادر 89
18-4-مدارکنترلی پادری 90
19-4-مدار کنترلیAuto Levelا 90
20-4-بلوک دیاگرام کنترل 91
21-4-اجزای سیستم کنترل 92
22-4-نمایPanelا 93
23-4-نمایی از PLC واجزای آن 94
24-4-نمای دوربین مداربسته ومحل نصب آن 97
25-4-نرم افزارPLCا 98
26-4-الگوریتم کنترل حالت اتوماتیک 101
27-4-الگوریتمAuto Levelا 102
28-4-الگوریتم پادری 103
29-4-کدگشایی سنسور روتاری 103
30-4-الگوریتم حرکتی تونل سوم 105
31-4-الگوریتم حرکتی جک 106
32-4-الگوریتم راه اندازی چرخ ها 109
33-4-الگوریتم کنترل خطای چرخ ها 110
34-4-الگوریتم حرکت تونل دوم 111
35-4-الگوریتم حرکت کابین 112
36-4-الگوریتم چرخش کابین 113
37-4-الگوریتم حرکت چادر 114
38-4-نمایی ازمکان نصب تابلو برق برجک 115
39-4-تابلو برق برجک 116
40-4-نمایی ازمکان نصب تابلو برق برجک 117
41-4-Part 1 تابلو برق چرخ ها 118
42-4-Part 2&3 تابلو برق چرخ ها 119
43-2-تابلو برقPanelا 120
44-2-تابل وبرقPanelا 121
45-2-نمایی ازمکان تابلو برق کابین 121
46-2-تابلو برق کابین(B4)ا 122
47-4-نمایی ازسیم جمع کن لولایی جک ها 123
48-4-نمایی از سیم جمع کن تونل دوم 24
49-4-نمایی ازموتور حرکت چرخ ها 125
50-4-نمایی ازموتورAC تونل سوم 126
51-4-نمای روشنایی داخلی تونل سوم 127
52-4-روشنایی خارجی انتهای تونل سوم 128
53-4-روشنایی جلوی سپر وچراغ های هشدار دهنده 128
فصل پنجم
1-5-صفحه ورود به سیستم 132
2-5-کلمه رمز 132
3-5-نمای صفحه کلیدی مجازی 133
4-5-وارد کردن اشبتاه کلمه رمز 133
5-5-پانل کنترل 134
6-5-صفحه اصلی 136
7-5-هشدارهای فارسی 141
8-5-هشدارهای انگلیسی 142
9-5-نمایی ازمتن راهنما درحالت فارسی وانگلیسی 142
10-5-پیغام خطا 143
11-5-صفحه حالت های حفاظتی درصفحه فارسی وانگلیسی 144
12-5-صفحه تنظیمات درصفحه فارسی وانگلیسی 148
13-5-تنظمات پیشرفته 150
14-5-پیام درصفحه فارسی وانگلیسی 152
15-5-پیام درصفحه فارسی وانگلیسی 153
16-5-صفحه عیب یابی درصفحه فارسی وانگلیسی 154
17-5-صفحه سنسورها درحالت فارسی وانگلیسی 155
18-5-صفحه تست موتورها 156
19-5-موقعیت سیستم 158
20-5-نمایش صفحه درحالت فارسی وانگلیس 160
21-5-صفحه سرویس دوره ای درحالت فارسی وانگلیسی 161
22-5-صفحه سرویس دوره ای درحالت فارسی 161
23-5-متن سرویسها 162
24-5-موقعیت سرویس ها 163
25-5-NS Designerا 164
26-5-سیستم بندی رابطPLCا 164
27-5-سخت افزار سیستم مونیتورینگ 165
28-5-نمایی ازدوربین مداربسته 166
29-5-نمایش وضعیت سیستم 168
30-5-صفحه هشدارها 168
31-5-اخطارهای حفاظتی 169
32-5-سرویسها 170
33-5-تنظیمات 171
34-5-موقعیت خودکار 172
35-5-سنسورها 172
36-5-تست موتورها 173