پروژه زبان و ادبیّات فارسی موسیقی شعر در غزلیّات سنایی
فرمت : word
تعداد صفحات : ۳۰۰
موضوع این پایان نامه با عنوان « موسیقی شعر در غزلیّات سنایی » ، و هدف از این پژوهش ؛ آشنایی با موسیقی شعر در غزلیّات سنایی است .
و روش کار ، نظری و بر اساس پژوهش کتابخانه ای می باشد . ابزار آن کتاب ها و منابع مرتبط با موضوع است . مطلع هر بیت به جهت تعیین انواع موسیقی در آن ، انتخاب شده است .
سپس به تقطیع ، استخراج اوزان و نام بحرها ، پس از آن به یافتن قافیه ، حدود واصناف و احیاناً عیوب آن و بررسی موسیقی درونی و معنوی در غزلیّات سنایی ، پرداخته شده است .
در پایان تحلیلی از یافته ها به عمل آمده و جمع بندی ، بیان شده است .با توجّه به بررسی های به عمل آمده ، شاعر در غزلیّاتش از ۹ بحر و ۵۰ وزن استفاده کرده است .
پروژه زبان و ادبیّات فارسی موسیقی شعر در غزلیّات سنایی
بالاترین بسامد بحر ها را رمل و کم ترین آن ها را متقارب دارد . او از ۱۵ زحاف استفاده نموده است ؛ که بیش ترین آن ها حذف و کم ترین آن ها جدع ، نحر و حذذ است .
بیش تر اوزان غزلیّاتش مزاحف می باشند . بسامد اوزان دوری ، ۳۰ غزل می باشد. از نظر نوع ردیف های به کار رفته در غزلیّات تنوّع زیادی به چشم می خورد ولی فعل در درجه ی اوّل قرار دارد .
شماره ی غزل های مردّف او بیش از غزل های بدون ردیف است . تعداد قافیه های مقیّد نیز بیش تر از قافیه های مطلق می باشد .
حدود قافیه ها بر اساس کاربرد به ترتیب عبارت از : مترادف، متواتر ، متدارک و متراکب است ؛ متکاوس وجود ندارد .
از نظر موسیقی معنوی بر اساس ابیات بررسی شده به ترتیبِ بسامد تشبیه ، تضاد ، استعاره ، تناسب ، کنایه و مجاز به کار گرفته شده است که تشبیه بیش ترین و مجاز کم ترین بسامد را داراست .
موسیقی درونی نیز به ترتیبِ کاربرد واج آرایی ، جناس و تکرار می باشد .
پروژه زبان و ادبیّات فارسی موسیقی شعر در غزلیّات سنایی
فهرست مطالب
فصل اوّ ل : کلّیّات تحقیق
فصل دوم : معرّفی سنایی و آثار او
فصل سوم : معرّفی غزل
فصل چهارم : موسیقی شعر
فصل پنجم : موسیقی شعر در غزلیّات سنایی
فصل ششم : نتیجه گیری
مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان
برچسب های مهم